NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
بْنُ يَحْيَى
الْحَرَّانِيُّ
حَدَّثَنِي
مُحَمَّدٌ يَعْنِي
ابْنَ
سَلَمَةَ
عَنْ
مُحَمَّدِ بْنِ
إِسْحَقَ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ
إِذَا
صَلَّيْتُمْ
عَلَى
الْمَيِّتِ
فَأَخْلِصُوا
لَهُ الدُّعَاءَ
Ebû Hureyre'den; dedi
ki:
Rasûlullah (s.a.v.)'ı
"Cenaze üzerine namaz kıldığınızda, ona ihlasla duâ ediniz."
buyururken işittim.
İzah:
İbn Mâce, cenâiz
İhlas: Kalbin kinden,
garazdan, eğrilikten ve zandan arınmış olmasıdır.Alemlerin Efendisi sevgili Nebiimizden
İhlasın ne olduğu sorulunca "Rabbim Allah'dır deyip, sonra da o
emrolundu-ğun istikamette yürümendir" buyurmuştur.[Ahmed Rifat, Tasvir-i
Ahlâk, 147.]
Mevzûmuzu teşkil eden
bu hadis-i şerifte, bir müslüman vefat ettiği zaman, Allah'ın ona afv ve
mağfiretle muamele etmesi için, içtenlikle dua etmek tavsiye edilmektedir.
Menhel yazarının ifade ettiği gibi vefat eden bir müslümana dua etme hususunda
onun günahkâr mı yoksa salih bir kişi mi olduğuna bakmamahdır. Çünkü günahkâr
kişiler duaya ve şefaata daha çok muhtaçdırlar. Bu bakımdan, sadece salih
kullar için dua edipte günahkârlardan bu duayı esirgemek doğru değildir.
Esasen her cenaze duaya muhtaçtır da onun için sağ kalanların önüne
getirilmiştir.
Ölüye ihlasla dua
etmek, insanın tüm dünyevî uğraşılarını içinden atıp, bütün varlığıyla Allah'a
yöneldikten sonra, içtenlikle ve huşu içerisinde yal-varmasıyla olur.
Metinde geçen "Ona
ihlasla dua ediniz" cümlesine "duanızı ölüye tahsis ediniz"
şeklinde de manâ verilebilir, Şafiî ulemasının cumhuru bu cümleye bu şekilde
manâ vermişlerdir.
Fakat bu mevzuda gelen
hadisler, bu duayı tüm müslümanlara teşmil etmenin caiz olduğuna delâlet
ettiğinden fıkıh ulemasının çoğunluğu cenaze duasını diğer müslümanlara da
teşmil etmenin caiz olduğunu söylemişlerdir. Dolayısıyla bu hadis, Şâfiîlerin
görüşü için yeterli bir delil sayılmaz.